Skype obhajoby
Projekt Vězeňské služby a České advokátní komory, který byl zahájen 16. dubna 2020, umožňuje všem advokátům komunikovat s jejich vězněnými klienty vzdáleně, nyní i z koluzní vazby a také za přítomnosti tlumočníka.
Obhájci mohou pořádat video návštěvy podle běžných pravidel, advokáti (tedy v netrestních věcech) se souhlasem orgánu činného v trestním řízení.
Délka jednoho videohovoru se umožní v rozsahu až na 2 hodiny (dle obsazenosti příslušné místnosti) v časovém rozmezí od 7:00 do 15:00 hod. (o realizaci videohovoru delším než 2 hodiny a realizaci mimo stanovené časové rozmezí rozhoduje ředitel věznice na základě předchozí žádosti obhájce/advokáta).
„Skype obhajoby“ mohou využívat advokáti (a za ně i jejich koncipienti) a vzdáleně tak komunikovat se svými klienty, kteří jsou omezeni na osobní svobodě, a to ve všech vazebních věznicích, věznicích a detenčních ústavech.
Co připravit před první videonávštěvou?
K uskutečnění videonávštěvy je nezbytné, aby s touto formou komunikace a jejími pravidly písemně souhlasil advokát i jeho klient.
Před samotným uskutečněním první videonávštěvy s klientem je nezbytné, aby advokát formulář předložil příslušné věznici. To lze učinit prostřednictvím datové schránky.
Je nezbytné, aby věznice disponovala doklady obhájce či advokáta, které osvědčují zastoupení klienta (např. plná moc, rozhodnutí soudu o ustanovení).
U obviněných v koluzní vazbě je dále vyžadován souhlas orgánu činného v trestním řízení. Souhlas si předem vyžádá obhájce a předloží jej věznici před prvním videohovorem. Poučení a souhlas klienta s videonávštěvou zajistí Vězeňská služba.
Jak rezervovat termín?
Rezervaci termínu videohovoru, resp. videonávštěvy provede advokát alespoň jeden pracovní den před zamýšleným termínem porady s klientem, a to prostřednictvím telefonních čísel, která jsou pro tyto účely zveřejněna na webových stránkách jednotlivých zařízení Vězeňské služby, a to v sekci „kontakt“ pod „Kontaktní spojení pro obhájce a advokáty“ nebo viz tabulka kontaktů. O termín videohovoru může požádat též přímo klient.
ZAŘÍZENÍ |
ADRESA |
TELEFON
|
|
|
|
Brno (VV a ÚpVZD) |
Jihlavská 12 625 99 Brno |
543 515 210 (212) | |||
Břeclav (V) |
Za Bankou 3087 690 02 Břeclav |
519 368 140 (143, 144) | |||
České Budějovice (VV) |
Goethova 1 371 56 České Budějovice |
386 706 252 | |||
Hradec Králové (VV) |
Hradební 860 500 01 Hradec Králové |
495 758 207 | |||
Liberec (VV) |
Pelhřimovská 3 460 62 Liberec |
482 426 211 (216) | |||
Litoměřice (VV) |
Veitova 1 412 81 Litoměřice |
416 720 167 (218) | |||
Olomouc (VV) |
Švermova 2 771 57 Olomouc |
585 525 218 | |||
Ostrava (VV) |
Havlíčkovo nábř. 34a 701 28 Moravská Ostrava |
595 139 352 (216, 217) | |||
Ostrov (V) |
Vykmanov 22 363 50 Ostrov |
353 240 642 | |||
Plzeň (V) |
Klatovská 202 306 35 Plzeň |
377 660 397 | |||
Praha Pankrác (VV) |
Soudní 988/1 140 57 Praha 4 |
261 032 120 (110) | |||
Praha Ruzyně (VV) |
Staré náměstí 3 161 02 Praha 6 |
220 184 421 | |||
Teplice (VV) |
Daliborova stezka 2233 415 00 Teplice |
417 593 212 | |||
Znojmo (V) |
Dyjská 4 669 02 Znojmo |
515 212 310 (283) |
Mohou být hovory přes Skype delší než jen jednu hodinu tak, aby advokát ex offo mohl poradu s obviněným vyúčtovat jako úkon právní služby podle advokátního tarifu?
Hovory delší, než jednu hodinu jsou možné. Pouze pro účely rezervace jsou uvažovány hodinové bloky, ale vše je otázkou dohody s věznicí. Potvrzení o úkonu věznice zasílají advokátovi do datové schránky.
Lze službu užít jen u odsouzených anebo i u osob vazebně stíhaných?
Videokonferenční přístup je k dispozici advokátům bez ohledu na to, zda je jejich klient odsouzený nebo obviněný. Služba je již nyní dostupná ve všech zařízeních, kde jsou umístěni obvinění a během krátké doby dojde k rozšíření i do výkonů trestů odnětí svobody a detencí.
Lze službu užít i v případě koluzní anebo předstižné vazby? Co když bude vedle advokáta sedět jiná osoba, která se do rozhovoru s obviněným zapojí poté, co Vězeňská služba opustí místnost, v níž se obviněný nachází?
Videohovor lze uskutečnit i s obviněnými v předstižné nebo koluzní vazbě. Jediným rozdílem u koluzní vazby je, že je nezbytné, aby s touto formou komunikace souhlasil orgán činný v trestním řízení. Tento souhlas by měl k rezervaci videohovoru zajistit obhájce a doručit jej věznici, například do datové schránky. Stejně jako u běžné komunikace obhájce s obviněným klientem po telefonu, která je běžná již nyní, je kladen důraz na morální kredit obhájců. V poučení, které musí advokát před videohovorem podepsat, je jednoznačně upozorněn na možnost kárného postihu v případě porušení pravidel.
Uživatelský účet na Skypu a příprava videorozhovoru
Spojení videohovoru bude probíhat tak, že pracovník Vězeňské služby zavolá advokáta na jeho Skype uživatelský účet. Zde je důležité, aby advokát byl přihlášen ke svému Skype účtu a připraven přijmout hovor již 15 minut před plánovaným termínem. To poskytne dostatek času k navázání a vyladění komunikace. Po navázání komunikace pracovník Vězeňské služby ověří totožnost advokáta (advokát ukáže svůj průkaz ČAK na kameru) a následně předvede klienta do místnosti, kterou posléze opustí. Podle pravidel projektu „Skype obhajoby“ je průběh videohovoru ze strany pracovníků Vězeňské služby monitorován pouze vizuálně bez odposlechu a záznamu komunikace mezi advokátem/obhájcem a vězněnou osobou. Fakticky tedy stejně jako při osobní poradě ve věznici.
Po technické stránce je pro uskutečnění videohovoru nezbytné v zásadě běžně dostupné počítačové vybavení s webkamerou, mikrofonem a reproduktory (či sluchátky) a samozřejmě odpovídajícím přístupem k internetu. Videohovor je uskutečněn přes aplikaci Skype.
Případné dotazy k projektu a jeho fungování směřujte na e-mailovou adresu help@cak.cz. K často kladeným dotazům postupně vytvoříme odpovědi.