cak logo

Skype obhajoby

 

Projekt Vězeňské služby a České advokátní komory, který byl zahájen 16. dubna 2020, umožňuje všem advokátům komunikovat s jejich vězněnými klienty vzdáleně, nyní i z koluzní vazby a také za přítomnosti tlumočníka.

 

Obhájci mohou pořádat video návštěvy podle běžných pravidel, advokáti (tedy v netrestních věcech) se souhlasem orgánu činného v trestním řízení. 

 

Délka jednoho videohovoru se umožní v rozsahu až na 2 hodiny (dle obsazenosti příslušné místnosti) v časovém rozmezí od 7:00 do 15:00 hod. (o realizaci videohovoru delším než 2 hodiny a realizaci mimo stanovené časové rozmezí rozhoduje ředitel věznice na základě předchozí žádosti obhájce/advokáta).

 

„Skype obhajoby“ mohou využívat advokáti (a za ně i jejich koncipienti) a vzdáleně tak komunikovat se svými klienty, kteří jsou omezeni na osobní svobodě, a to ve všech vazebních věznicích, věznicích a detenčních ústavech. 

 

Co připravit před první videonávštěvou?

 

K uskutečnění videonávštěvy je nezbytné, aby s touto formou komunikace a jejími pravidly písemně souhlasil advokát i jeho klient. 

 

Před samotným uskutečněním první videonávštěvy s klientem je nezbytné, aby advokát formulář předložil příslušné věznici. To lze učinit prostřednictvím datové schránky.

 

Je nezbytné, aby věznice disponovala doklady obhájce či advokáta, které osvědčují zastoupení klienta (např. plná moc, rozhodnutí soudu o ustanovení).

U obviněných v koluzní vazbě je dále vyžadován souhlas orgánu činného v trestním řízení. Souhlas si předem vyžádá obhájce a předloží jej věznici před prvním videohovorem. Poučení a souhlas klienta s videonávštěvou zajistí Vězeňská služba.

 

Jak rezervovat termín?

 

Rezervaci termínu videohovoru, resp. videonávštěvy provede advokát alespoň jeden pracovní den před zamýšleným termínem porady s klientem, a to prostřednictvím telefonních čísel, která jsou pro tyto účely zveřejněna na webových stránkách jednotlivých zařízení Vězeňské služby, a to v sekci „kontakt“ pod „Kontaktní spojení pro obhájce a advokáty“ nebo viz tabulka kontaktů. O termín videohovoru může požádat též přímo klient.

 

ZAŘÍZENÍ
ADRESA
TELEFON
PRO REZERVACI VIDEOHOVORU
 
 
 
Brno (VV a ÚpVZD)

Jihlavská 12

625 99 Brno

543 515 210 (212)      
Břeclav (V)

Za Bankou 3087

690 02 Břeclav

519 368 140 (143, 144)      
České Budějovice (VV)

Goethova 1

371 56 České Budějovice

386 706 252      
Hradec Králové (VV)
Hradební 860
500 01 Hradec Králové
495 758 207      
Liberec (VV)
Pelhřimovská 3
460 62 Liberec
482 426 211 (216)      
Litoměřice (VV)
Veitova 1
412 81 Litoměřice
416 720 167 (218)      
Olomouc (VV)

Švermova 2

771 57 Olomouc

585 525 218      
Ostrava (VV)
Havlíčkovo nábř. 34a
701 28 Moravská Ostrava
595 139 352 (216, 217)      
Ostrov (V)
Vykmanov 22 
363 50 Ostrov
353 240 642      
Plzeň (V)
Klatovská 202
306 35 Plzeň
377 660 397      
Praha Pankrác (VV)
Soudní 988/1
140 57 Praha 4
261 032 120 (110)      
Praha Ruzyně (VV)
Staré náměstí 3
161 02 Praha 6
220 184 421      
Teplice (VV)
Daliborova stezka 2233
415 00  Teplice
417 593 212      
Znojmo (V)
Dyjská 4
669 02 Znojmo
515 212 310 (283)      

 

Mohou být hovory přes Skype delší než jen jednu hodinu tak, aby advokát ex offo mohl poradu s obviněným vyúčtovat jako úkon právní služby podle advokátního tarifu?

 

Hovory delší, než jednu hodinu jsou možné. Pouze pro účely rezervace jsou uvažovány hodinové bloky, ale vše je otázkou dohody s věznicí. Potvrzení o úkonu věznice zasílají advokátovi do datové schránky. 

 

Lze službu užít jen u odsouzených anebo i u osob vazebně stíhaných?

 

Videokonferenční přístup je k dispozici advokátům bez ohledu na to, zda je jejich klient odsouzený nebo obviněný. Služba je již nyní dostupná ve všech zařízeních, kde jsou umístěni obvinění a během krátké doby dojde k rozšíření i do výkonů trestů odnětí svobody a detencí.

 

Lze službu užít i v případě koluzní anebo předstižné vazby? Co když bude vedle advokáta sedět jiná osoba, která se do rozhovoru s obviněným zapojí poté, co Vězeňská služba opustí místnost, v níž se obviněný nachází?

 

Videohovor lze uskutečnit i s obviněnými v předstižné nebo koluzní vazbě. Jediným rozdílem u koluzní vazby je, že je nezbytné, aby s touto formou komunikace souhlasil orgán činný v trestním řízení. Tento souhlas by měl k rezervaci videohovoru zajistit obhájce a doručit jej věznici, například do datové schránky. Stejně jako u běžné komunikace obhájce s obviněným klientem po telefonu, která je běžná již nyní, je kladen důraz na morální kredit obhájců. V poučení, které musí advokát před videohovorem podepsat, je jednoznačně upozorněn na možnost kárného postihu v případě porušení pravidel.

 

Uživatelský účet na Skypu a příprava videorozhovoru

 

Spojení videohovoru bude probíhat tak, že pracovník Vězeňské služby zavolá advokáta na jeho Skype uživatelský účet. Zde je důležité, aby advokát byl přihlášen ke svému Skype účtu a připraven přijmout hovor již 15 minut před plánovaným termínem. To poskytne dostatek času k navázání a vyladění komunikace. Po navázání komunikace pracovník Vězeňské služby ověří totožnost advokáta (advokát ukáže svůj průkaz ČAK na kameru) a následně předvede klienta do místnosti, kterou posléze opustí. Podle pravidel projektu „Skype obhajoby“ je průběh videohovoru ze strany pracovníků Vězeňské služby monitorován pouze vizuálně bez odposlechu a záznamu komunikace mezi advokátem/obhájcem a vězněnou osobou. Fakticky tedy stejně jako při osobní poradě ve věznici. 

 

Po technické stránce je pro uskutečnění videohovoru nezbytné v zásadě běžně dostupné počítačové vybavení s webkamerou, mikrofonem a reproduktory (či sluchátky) a samozřejmě odpovídajícím přístupem k internetu. Videohovor je uskutečněn přes aplikaci Skype

 

Případné dotazy k projektu a jeho fungování směřujte na e-mailovou adresu help@cak.cz. K často kladeným dotazům postupně vytvoříme odpovědi.